Restauratie NED185
"Holland"
home | zolder | omdraaien1 | bouwstadia1 | omdraaien2 | bouwstadia2 | kiel | mast | waterlating | varen | wedstrijden | geschiedenis



De overtollige lijm kan overigens simpel verwijderd worden door met een fohn de lijm te verwarmen. De lijm wordt hierdoor zacht zodat het makkelijker te verwijderen is.
inky in boot
Wrangen Oude wrangen kopieren. Dit hebben we laten doen, want niet iedereen mag meer met een lintzaag werken. Tja, snel de boot verder afbouwen.
Het rotte hout van de spanten verwijderen en weer met dunne eikenhouten latten opbouwen. Een hele klus, die naar mijn idee zwaar onderschat is. Door je werkhouding is dit zeer vermoeiend. Wrangen worden op maat gebeiteld. Door draadeinden, platen en bouten te gebruiken komen de wrangen op hun plaats en worden met de juiste druk verlijmd. vrangen en spanten
wrangen
Nieuwe wrangen, vijf stuks in totaal, op maat gebeiteld. Mooi scheepstimmerwerk! 
Het zag er niet uit. Maar de houtkleur komt langzaam goed! Zie hier! Een paar laklagen epoxy en alles kleurt mooi bij. Boot wordt aan de binnenkant verder afgelakt. Dekspanten worden alvast schoongeschuurd en geprimerd. spanten
plaatsing schotten Schotten worden gemaakt en geplaatst. Dit is heel belangrijk! Epoxy is een toverwoord voor velen!  De boot moet "stijf" zijn anders gaat dit glasachtige materiaal scheuren door torsie van de boot. Tussen de bovenste huidgang en de wegering is met schuim geimpregneerd epoxy opgevuld om de stijfheid van de romp verder te vergroten. Ook om de bovenste huidgang te verlijmen. De koperen klinknagels, waarmee de spanten aan deze gang bevestigd zijn, hebben vanaf de orginele bouw de nodige ruimte gekregen.
Het werk aan het dek gaat relatief snel, door de grote massieve ocume platen van acht millimeter dikte. Ocume is een lichte houtsoort. Dekspanten waren als stukjes van een puzzel. De orginele genummerde dekspanten paste allemaal precies op zijn plaats. Een genot om deze terug te plaatsen. Veel zichtwerk! dek
vloerbalken Vloerbalken, gemaakt van schuim en matten doordrenkt met epoxy hebben we een stuk hoger aangebracht dan de oude vloer. Deze lag eerst op de binnenkant van de huid. Tijdens het zeilen is er makkelijker te werken aan boord. Op deze foto is te zien dat we ervoor hebben gekozen om de binnenzijde mat af te lakken.
Mastfundatie; teakhoutenlijsten langs de bovenzijde van de kuiprand en schot (brug) bij "station zes" (volgens tekening) worden gemonteerd. De laatste wordt vervangen in 2011 want deze blijkt te zwak. Ook blijkt de plaatsing van het beslag niet juist te zijn afgestemd op het bedienen van de lijnen tijdens het wedstrijdzeilen. Evenals de overloop. De draken van tegenwoordig hebben veel meer kuipruimte om goed te kunnen bewegen zonder elkaar in de weg te staan. Voor de brug en de overloop hebben we nu een ruimte besparende compromis gevonden t.o.v. het bediengemak van de trimmogelijkheden aan beide zijden van de boot. Ook kan het bemanningsgewicht verder naar buiten hangen door een smaller gangboord op de nieuwere draken. kuipranden
spiluik Het spiluik wordt zonder te schoeven gemonteerd en geintegreerd met het houtwerk van de boot. Dit geldt trouwens voor alle onderdelen. Inwateren van schroeven wordt hiermee voorkomen. Alles wordt verlijmd met epoxy. Dit is ook veel sterker mits de juiste verhouding van de verschillende toevoegingen worden aangehouden. De mogelijkheden zijn ongekend. Dit vereist enige ervaring met het materiaal en zijn vele toevoegingen.
R.v.s. boegbeslag, een detail, wordt ook verlijmd. boegbeslag
schilderen Na alle bouwonderdelen geplaatst te hebben, volgt het schilderwerk!